+31(0)23 531 94 85
Zoek meer

Taxatie en Hypotheek

Wat is een taxatie?

Een taxatie is een officiële waardebepaling van een pand. De taxatie wordt uitgevoerd door een gecertificeerd taxateur. De taxateur neemt de woning op, meet in, maakt foto’s, vraagt alle benodigde stukken op (kadastrale recherche, milieu-informatie, akte van levering i.v.m. erfdienstbaarheden, splitsingsakte bij appartement en stukken VVE, etc.) en maakt vervolgens een taxatierapport, waarin alle relevante eigenschappen van het pand en natuurlijk de getaxeerde waarde worden opgenomen.

De waarde wordt onder andere bepaald door de ligging van het pand, de perceelgrootte, het woonoppervlakte, de staat van onderhoud en de marktsituatie.

De taxateur kan verschillende soorten waarden bepalen. Welke waarde vastgesteld wordt hangt af van het doel van de taxatie. Meestal is dit het aanvragen van een hypotheek.

timthumb.php

Doel van de taxatie
De meest voorkomende redenen om een pand te laten taxeren zijn:

  • Het vestigen van een hypotheek voor de aankoop;
  • Het verhogen van de bestaande hypotheek of vestigen van een tweede hypotheek, bijvoorbeeld voor een verbouwing;
  • Het vaststellen van de waarde ten opzichte van de hypotheekschuld; bij een verhouding van minder dan 90 % is vaak rentekorting mogelijk;
  • Vaststellen van de waarde t.b.v. het verdelen van de boedel bij echtscheiding of overlijden;
  • Het kunnen nemen van een aan- of verkoopbeslissing, hoewel daarvoor een Gratis Waardebepaling voldoende is;
  • Het maken van bezwaar tegen de door de gemeente vastgestelde WOZ-waarde.

Wie mag een taxatie uitvoeren?
Alle hypotheekverstrekkers in Nederland eisen dat een taxatie uit wordt gevoerd door een taxateur die is ingeschreven in het NRVT (het Nederlands Register Vastgoed Taxateurs) of vergelijkbaar register. Alle NVM taxateurs zijn in dit register ingeschreven en voeren de titel RT (Register-taxateur). Daarnaast eisen de meeste geldverstrekkers tegenwoordig ‘gevalideerde’ taxatierapporten, d.w.z. een rapport dat na uitwerking door de taxateur nog wordt gevalideerd door een zg. validatie-instituut (o.a. NWWI, i-Validatie, TaxateursUnie).

Onze beide taxateurs, Frank van Gellekom en Katja Verheul, zijn gecertificeerd (RT) en mogen voor alle validatie-instituten taxeren. De door ons uitgebrachte rapporten worden daarom door alle geldverstrekkers geaccepteerd.

Taxatie aanvragen?

Wat kost een taxatie?

Een taxatienota is opgebouwd uit de volgende onderdelen: het honorarium € 441,74, de validatiekosten € 35, kosten voor opvragen stukken bij het kadaster € 15, btw € € 103,27, totaal € 595.

  • Een gevalideerd rapport voor een woonhuis kost € 595 inclusief btw, validatiekosten en leges voor het opvragen van benodigde stukken.
  • Een gevalideerd rapport voor een appartementsrecht kost € 650 inclusief btw, validatiekosten en leges voor het opvragen van benodigde stukken.
  • Als er een verbouwing moet worden meegetaxeerd zijn de meerkosten hiervan € 50 inclusief btw.
  • Een niet-gevalideerd rapport kost € 450 inclusief btw.

NB: Wanneer de milieu-rapportage niet voorhanden is, dan worden deze kosten ad € 30,40 doorbelast. Het bijvoegen van deze rapportage is namelijk verplicht.

Taxatie aanvragen?
Vul ons contactformulier in en wij nemen snel contact met u op. Uiteraard kunt u ons ook bellen voor vragen.

 


 

Onbezorgd wonen met een goede hypotheek

Bij het kopen van een huis hoort ook een hypotheek. Net als uw beslissing over het kopen van een nieuw (t)huis is ook de keuze voor een hypotheek erg belangrijk. U moet niet alleen nu de lasten kunnen betalen, maar ook in het geval er onverwachte dingen gebeuren, zoals werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. Pas als de hypotheek perfect aansluit op uw persoonlijke situatie, kunt u onbezorgd wonen.

Hypotheekadvies vraagt om een specialist. Wij adviseren u dan ook een advies te vragen aan een erkend hypotheekadviseur. Wij hebben goede ervaringen met Bèta Financiële Diensten uit Haarlem, maar uiteraard kunt u hiervoor ook contact opnemen met uw eigen adviseur.